ΜΟΥΣΕΙΟ ΑΣΙΑΤΙΚΗΣ ΤΕΧΝΗΣ ΚΕΡΚΥΡΑΣ: “Ο συγγραφέας Yukio Mishima και εκφάνσεις του Ιαπωνικού Πολιτισμού μέσα από το έργο του”

H Black Dog Productions σε σύμπραξη με το Μουσείο Ασιατικής Τέχνης Κέρκυρας, διοργάνωσε ένα διήμερο εκδηλώσεων στις 29 και 30 Ιούνιου με θέμα το έργο του Ιάπωνα συγγραφέα Yukio Mishima σε σχέση με το πολιτιστικό του περιβάλλον. Οι εκδηλώσεις πλαισιώθηκαν από την θεατρική παράσταση “Hanjo” σε σκηνοθεσία Ζαμπίας Πατεράκη, με τους Μαρίνα Σωκράτη, Άλκηστις Βούλγαρη και Αργύρη Αποστόλου. Οι εκδηλώσεις έλαβαν χώρα στο περιστύλιο του Μουσείου Ασιατικής Τέχνης και η είσοδος ήταν ελεύθερη για το κοινό. Το ίδιο πρόγραμμα υπό τον τίτλο “Ημέρες Ιαπωνικού Πολιτισμού” είχε τρέξει και στον πολυχώρο Χυτήριο σε σύμπραξη με την Ελληνική Λέσχη Μπονσάι. Η Ελληνική Λέσχη Μπονσάι συμμετείχε στις εκδηλώσεις με έκθεση δενδρυλλίων και την παρουσίαση αποσπασμάτων από τα γυρίσματα του ντοκιμαντέρ “Ένας Εφήμερος Κόσμος”, με τίτλο εργασίας εκείνη την εποχή “Πέρασμα στον κόσμο των Μπονσάι”.

 

Τις εκδηλώσεις στην Κέρκυρα συνόδευσε με τις ομιλίες του ο εξέχων  μεταφραστής ιαπωνικής λογοτεχνίας, συγγραφέας και σκηνοθέτης Παναγιώτης Ευαγγελίδης. Στις 29 Ιουνίου, ο κύριος Παναγιώτης Ευαγγελίδης έδωσε μια ομιλία με θέμα “Τελετουργικά θανάτου, επιθανάτια ποίηση και η έννοια της ηρωϊκής αποτυχίας στον Ιαπωνικό πολιτισμό” Ο Yukio Mishima ήταν ένας καλλιτέχνης που είχε μια ιδιαίτερη σχέση με τον θάνατο. Η θεαματική του αυτοκτονία το 1970 σφράγισε μια εντυπωσιακή καριέρα στις τέχνες και τα γράμματα. Την ομιλία ακολούθησε η προβολή της μικρού μήκους ταινίας Yukoku”, σε παραγωγή και σκηνοθεσία του Yukio Mishima, η οποία είναι η μόνη ταινία που σκηνοθέτησε και έχει ως θέμα την αυτοκτονία ενός αξιωματικού και της γυναίκας του μπροστά σε ένα τρομερό ηθικό δίλημμα. Το έργο έχει θεωρηθεί από πολλούς ως μία “πρόβα” της πραγματικής αυτοκτονίας του Ιάπωνα συγγραφέα.

Την εκδήλωση έκλεισε η θεατρική παράσταση Hanjo”. To “Hanjo” ανήκει στη συλλογή “Σύγχρονα Έργα Νο”, του Yukio Mishima. Πρόκειται για έργα που αντλούν την θεματολογία τους από κλασικά έργα Νο, αλλά είναι μεταφερμένα στην δεκαετία του ’50, στο ξεκίνημα της επαγγελματικής καριέρας του Mishima. Το έργο άφησε συγκινημένο το κοινό που είχε συγκεντρωθεί, ενώ η ομιλία του κ. Παναγιώτη Ευαγγελίδη εντυπωσίασε με την καταπληκτική ροή της και την ποικιλία με την οποία παρουσιάστηκαν πολλαπλές πτυχές του Ιαπωνικού πολιτισμού.

Στις 30 Ιουνίου προβλήθηκαν αποσπάσματα από τα γυρίσματα του ντοκιμαντέρ “Ένας Εφήμερος Κόσμος” της Ζαμπίας Πατεράκη, σε σύμπραξη με την Ελληνική Λέσχη Μπονσάι. Η προβολή θα συνοδεύηκε από συζήτηση πάνω στην επιρροή του Ζεν Βουδισμού στην διαμόρφωση του παραδοσιακού πολιτισμού της Ιαπωνίας με τον Παναγιώτη Ευαγγελίδη και τη Ζαμπία Πατεράκη.

Σημαντικό ρόλο στην διατήρηση του παραδοσιακού πολιτισμού κατέχει ο θεσμός της “γκέισας”, η οποία στο έργο του Mishima συμβολίζει ένα ποιητικό πνεύμα, το οποίο απορρίπτει την εποχή του. Ακολούθησε  μικρό αφιέρωμα πάνω στην μορφή της γκέισας μέσα από ιαπωνικό κινηματογράφο του ’50 με προβολή αποσπασμάτων από τις ταινίες Gion Bayashi” του Kenji Mizoguchi, και “Τελευταία Χρυσάνθεμα” του Mikio Naruse. Οι ταινίες αυτές φωτίζουν τον θεσμό της γκέισας, όταν φαινόταν πως το μέλλον αυτών των γυναικών στην μεταπολεμική Ιαπωνία ήταν καταδικασμένο.

Το διήμερο των εκδηλώσεων έκλεισε ξανά η θεατρική παράσταση Hanjo.